L'Albufera en bon estat

La riquesa i la importància de l’aiguamoll

Durant tot el segle XIX i fins als anys seixanta del segle XX, encara que gran part de l’aiguamoll natural havia sigut transformat en marjal arrosser —i malgrat el canvi ambiental en què va derivar tot el procés—, l’Albufera, ara d’aigua dolça, continuava sent una zona humida que mantenia bona part de les seues funcions naturals.

Els beneficis per a les persones: els serveis ecosistèmics

Com qualsevol aiguamoll, l’Albufera era font de recursos: els aiguamolls són un dels entorns més productius del planeta, bressols de biodiversitat biològica i reserves d’aigua importantíssimes. I, com qualsevol aiguamoll, prestava el que en Ecologia es coneix com a «serveis ecosistèmics».

Els serveis ecosistèmics són els beneficis —sempre necessaris, sempre vitals— que els éssers humans obtenim dels ecosistemes naturals. Entre d’altres, l’Albufera ha proporcionat sempre aigua i aliments, ha sigut reservori de vida i biodiversitat, ha funcionat com a sobreeixidor de les crescudes dels rius i les inundacions, i ha recarregat els aqüífers subterranis i mitigat els efectes de les sequeres.

A aquesta Albufera, tot anava bé. Els pescadors aprofitaven l’abundant pesca, els agricultors conreaven en arrossars plens de vida, i l’aigua estava tan neta que els seus habitants es banyaven i bevien directament de l’estany. Però, en pocs anys, la situació va empitjorar a causa d’un ràpid procés de degradació.

Campanya realitzada amb la colaboració de la Conselleria de Agricultura, Medio Ambient, Cambi Climátic i Desenvolupament Rural mitjançant la línea de subvencions de bones práctiques del aigüa (2017)